رعایت مراقبت­های لازم بعد از عمل به کسب نتایج موفقیت آمیز از جراحی کمک می­کند. همچنین این مراقبت ها می توانند بهبود شما را تسریع ببخشند. در ادامه این مراقبت­ها را برای شما شرح داده­ایم:

• مصرف منظم داروهای مسکن تجویز شده

شما بایستی در روزهای پس از ترخیص خود از بیمارستان با توجه به دستورالعمل های پزشک خود از داروهای مسکن استفاده کنید. این داروها اثرات مثبت بسیار زیادی بر کاهش درد و کنترل آن دارند.

• مراقبت از برش و زخم ها

بخیه های مربوط به عمل نیز معمولا 7 الی 10 روز پس از عمل برداشته خواهند شد. پس از 48 ساعت پانسمان باز شده و می توانید استحمام کنید. از شامپوهای ملایم برای شستشوی موهای خود استفاده کنید. از لمس کردن زخم ها نیز بپرهیزید. این نکته را به خاطر بسپارید که از هیچ ماده‌ای نباید برای تمیز کردن زخم استفاده کنید مگر اینکه پزشک آن را برای شما تجویز کرده باشد.

• عدم بلند کردن اجسام سنگین

تا چهارهفته پس از جراحی نباید اجسام سنگین را بلند کنید؛ زیرا فشار زیادی به سر خود وارد می سازند. در این زمان کشیدن اجسام سنگین و یا حتی فشار دادن آن ها نیز توصیه نمی گردد.

• تحرک کافی

توصیه داریم طی روز حتما مدتی از رخت خواب خارج شده و پیاده روی کنید. البته این موضوع به معنای شروع مجدد فعالیت های روزانه نیست؛ بلکه شما باید استراحت کافی نیز داشته باشید.

• عدم رانندگی

افرادی که برای کنترل دردهای خود پس از جراحی مسکن مصرف نمی کنند، می توانند پس از یک هفته رانندگی کنند. در صورت مصرف دارو تا بهبود کامل نباید رانندگی کنید. این یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی مغز است.

• فیزیوتراپی و کاردرمانی

در صورت انجام عمل جراحی به موقع شما نیازی به فیزیوتراپی نخواهید داشت؛ اما با نظر جراح و در صورت نقص عصبی جلسات فیزیوتراپی برای شما تجویز می­شود. همچنین در بعضی موارد بعد از عمل جراحی ستون فقرات نیاز به تهیه کمربند مخصوص دارید.

توجه داشته باشید که مراقبت­های ذکر شده کلی می­باشند و جراح با توجه به شرایط هر فرد  اقدامات خاصی را لازم میداند.

چه زمانی باید به اورژانس یا پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• بی اختیاری یا دشواری در دفع
  • اختلال در گفتار